Informacje o dostępności
Informacja dla osób ze szczególnymi potrzebami
Urząd Miejski w Olecku ma dwie siedziby. Przed budynkiem od ulicy Plac Wolności 3 są miejsca parkingowe dla osób z niepełnosprawnościami. Przed wejściem do budynku znajduje się podjazd dla wózków oraz schody z poręczami. Po lewej stronie drzwi wejściowych znajduje się dzwonek z sygnalizacją dźwiękową, który przywołuje pracownika urzędu. Drzwi wejściowe do budynku i korytarze są odpowiednio szerokie dla osób na wózkach. Toaleta dla osób z niepełnosprawnościami znajduje się na parterze. W związku z tym, że w budynku przy Placu Wolności 3 nie ma windy osoby z niepełnosprawnościami są obsługiwane na parterze - w Biurze Obsługi Klienta. Biuro wyposażone jest w stanowiskową pętlę indukcyjną, tablety do komunikacji alternatywnej i wspomagającej AAC, lupę, ramkę do składania podpisu, stanowisko komputerowe dla klienta z dostosowaniem klawiatury i myszki do potrzeb osób słabowidzących lub z ograniczonym zakresem ruchów dłoni. Ponadto w biurze podatkowym (II piętro, pokój 25) znajduje się również stanowiskowa pętla indukcyjna.
Niedaleko budynku przy ulicy Plac Wolności 1 znajdują się miejsca parkingowe dla osób z niepełnosprawnościami. Przed wejściem do budynku znajduje się podjazd dla wózków oraz schody z poręczami. Po lewej stronie drzwi wejściowych znajduje się dzwonek z sygnalizacją dźwiękową, który przywołuje pracownika urzędu. Drzwi wejściowe do budynku i korytarze są odpowiednio szerokie dla osób na wózkach. Toaleta dla osób z niepełnosprawnościami znajduje się na parterze. W budynku znajduje się winda obsługująca 1 piętro. W biurze dowodów osobistych znajduje się stanowiskowa pętla indukcyjna oraz lupa.
Kontakt z pracownikami Urzędu
Żeby załatwić sprawy w Urzędzie osoby z niepełnosprawnościami mogą:
- Napisać pismo i wysłać je na adres: Urząd Miejski w Olecku, Plac Wolności 3, 19-400 Olecko,
- Przynieść pismo do Biura Obsługi Klienta, które mieści się na parterze budynku przy Placu Wolności 3.
- Napisać pismo i wysłać na adres e-mail: um@um.olecko.pl
- Zadzwonić na numer 87 520 21 68.
- Przyjść do urzędu i spotkać się z pracownikami w poniedziałek w godzinach 8.00-16.00, od wtorku do piątku w godzinach 7.30-15.30,
- Osoby głuche i słabosłyszące mogą także kontaktować się z pracownikami on – line lub na spotkaniu w urzędzie z udziałem tłumacza (trzeba się wtedy umówić poprzez złożenie wniosku). Wniosek może być złożony:
- w formie papierowej ( wysłany pocztą do urzędu, złożony w Biurze Obsługi Klienta;
- w formie wniosku wysłanego na adres e-mail um@um.olecko.pl
- w formie wniosku nagranego w postaci filmu w Polskim Języku Migowym i przesłanego na adres e-mail um@um.olecko.pl
Informacja o Gminie Olecko i zakresie działalności Urzędu Miejskiego w Olecku w pliku MP3.
Informacja o Gminie Olecko i zakresie działalności Urzędu Miejskiego w Olecku w pliku MP3
9.5 MB
Zapewnienie dostępności
Zgodnie z ustawą o zapewnianiu dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami, osoba ze szczególnymi potrzebami lub jej przedstawiciel ustawowy, po wykazaniu interesu faktycznego, ma prawo złożyć do Urzędu Miejskiego w Olecku wniosek o zapewnienie dostępności architektonicznej (w zakresie lokalizacji siedzib Urzędu) lub informacyjno-komunikacyjnej (w zakresie świadczenia usług przez Urząd).
Zgodnie z ustawą minimalne wymagania służące zapewnieniu dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami w zakresie dostępności architektonicznej obejmują:
- zapewnienie wolnych od barier poziomych i pionowych przestrzeni komunikacyjnych budynków,
- instalację urządzeń lub zastosowanie środków technicznych i rozwiązań architektonicznych w budynku, które umożliwiają dostęp do wszystkich pomieszczeń, z wyłączeniem pomieszczeń technicznych,
- zapewnienie informacji na temat rozkładu pomieszczeń w budynku, co najmniej w sposób wizualny i dotykowy lub głosowy,
- zapewnienie wstępu do budynku osobie korzystającej z psa asystującego, o którym mowa w art. 2 pkt 11 ustawy z dnia 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych (Dz. U. z 2021 r. poz. 573),
- zapewnienie osobom ze szczególnymi potrzebami możliwości ewakuacji lub ich uratowania w inny sposób.
Minimalne wymagania służące zapewnieniu dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami obejmują w zakresie dostępności informacyjno-komunikacyjnej obejmują:
- obsługę z wykorzystaniem środków wspierających komunikowanie się, o których mowa w art. 3 pkt 5 ustawy z dnia 19 sierpnia 2011 r. o języku migowym i innych środkach komunikowania się (Dz. U. z 2017 r. poz. 1824), lub przez wykorzystanie zdalnego dostępu online do usługi tłumacza przez strony internetowe i aplikacje,
- instalację urządzeń lub innych środków technicznych do obsługi osób słabosłyszących, w szczególności pętli indukcyjnych, systemów FM lub urządzeń opartych o inne technologie, których celem jest wspomaganie słyszenia,
- zapewnienie na stronie internetowej danego podmiotu informacji o zakresie jego działalności - w postaci elektronicznego pliku zawierającego tekst odczytywalny maszynowo, nagrania treści w polskim języku migowym oraz informacji w tekście łatwym do czytania,
- zapewnienie, na wniosek osoby ze szczególnymi potrzebami, komunikacji z podmiotem publicznym w formie określonej w tym wniosku.
Dostęp do pełnej treści aktów prawnych wskazanych powyżej:
- ustawa z dnia 19 lipca 2019 r. o zapewnianiu dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami (Dz. U. z 2020 r. poz. 1062),
- ustawa z dnia 19 sierpnia 2011 r. o języku migowym i innych środkach komunikowania się (Dz. U. z 2017 r. poz. 1824).
Wniosek o zapewnienie dostępności powinien zawierać:
- dane kontaktowe wnioskodawcy;
- wskazanie bariery utrudniającej lub uniemożliwiającej dostępność w zakresie architektonicznym lub informacyjno-komunikacyjnym;
- wskazanie sposobu kontaktu z wnioskodawcą;
- wskazanie preferowanego sposobu zapewnienia dostępności, jeżeli dotyczy.
Podmiot publiczny powinien zrealizować żądanie niezwłocznie, nie później niż w ciągu 14 dni od dnia złożenia wniosku. Jeżeli dotrzymanie tego terminu nie jest możliwe, podmiot publiczny niezwłocznie informuje o tym wnoszącego żądanie, kiedy realizacja żądania będzie możliwa, przy czym termin ten nie może być dłuższy niż 2 miesiące od dnia wystąpienia z żądaniem.
Standardy dostępności na terenie gminy Olecko
Od 15 czerwca 2022 r. obowiązują standardy dostępności na terenie gminy Olecko. Zgodnie z zarządzeniem (w załączeniu) pracownicy Urzędu Miejskiego w Olecku, kierownicy gminnych jednostek organizacyjnych, w tym samorządowa instytucja kultury oraz prezesi spółek komunalnych mają stosować wprowadzone standardy.
Projektowanie odpowiednich warunków w przestrzeni dla zróżnicowanej grupy użytkowników jest wyzwaniem. Standardy to dokument, który w przystępny sposób prezentuje wytyczne do projektowania i zagospodarowania wybranych przestrzeni publicznych tak by były dostępne dla osób z różnymi potrzebami.
Inwestycje, remonty czy modernizacje na terenie gminy Olecko mają być realizowane zgodnie z zasadami dostępności architektonicznej opisanymi w standardach.
Założeniem dokumentu jest wskazanie rozwiązań zmierzających do poprawy funkcjonowania osób z niepełnosprawnościami, co niewątpliwie będzie miało pozytywny wpływ również na inne grupy społeczne, np. osoby starsze lub rodziców z małymi dziećmi.
- Przejdź do - strona Poprzednia
- Przejdź do - strona Następna
- Pobierz artykuł w formie pliku Pdf
- Drukuj treść tego artykułu
- Powrót do poprzedniej strony
- Wypowiedz się na stronie Kontakt